יתר לחץ דם ריאתי ותזונה

25 בפברואר 2016

תזונה נכונה ומשקל תקין הם חלק מאורח חיים בריא של כולנו – בין אם יש לך יל"ד ריאתי או לא. בעמוד זה ישנן המלצות כלליות שיסייעו לך להבין טוב יותר את הקשר בין תזונה למחלתך. המלצות אלה אינן תחליף לייעוץ רפואי. עם קבלת האבחון, יש להתייעץ גם בנושא התזונתי עם הצוות הרפואי במרפאת יל"ד ריאתי.

שליטה בצריכת המלח והנתרן

נתרן מסייע לווסת את איזון הנוזלים בגוף. כשיש יותר מדי מים ברקמות, מצב המכונה בצקת (בעיה נפוצה בחולי יל"ד ריאתי) גם נפח הדם שהלב צריך לשאוב גדל. אחת הדרכים היעילות להפחית את התופעה הזו היא להפחית את צריכת המלח בתפריט היומי. אם הבצקת חמורה, או אם אינה יורדת למרות תפריט דל-נתרן, יכול להיות שהרופא ימליץ לך על תפריט דל נתרן. חשוב לזכור שתפריט דל מלח אינו בהכרח דל נתרן.

מחקרים מראים כי תפריט דל נתרן יעיל יותר אם התפריט עשיר בסידן, מגנזיום, אשלגן וזרחן.

כאשר מפחיתים את המלח בהדרגה התחושה כי הוא חסר בתפריט כמעט ולא מורגשת. לפעמים אפילו מתחילים להרגיש טעמים אחרים שעד היום לא הורגשו…

דרכים להפחית את צריכת המלח:

  • לבדוק את תווית המוצר ולחפש מזונות דלי הנתרן – מרבית המלח שאנו צורכים מגיע מאוכל מוכן או ארוז.
  • לשנות הרגלים ולא להמליח את האוכל – ישנם אנשים הממליחים את האוכל מתוך הרגל, אפילו לפני שטעמו את האוכל.
  • לא להוסיף מלח בזמן הבישול – כדי להשיג מזון מלוח צריך להמליח אותו בכמות הגדולה פי עשר כדי להגיע לרמת מליחות שנשיג אם נשים מלח ישירות בצלחת שאנו אוכלים.
  • לסתום חורים – הכנסת קיסמים שבורים לשני חורים במלחיה יפחיתו את כמות המלח שתצא בעת ההמלחה. בכל יום כדאי לסתום חור נוסף. כל חורי המלחייה חסומים? אולי הגיע הזמן לזרוק את המלחייה ולהפסיק להשתמש בה…

מאכלים מלוחים שמהם כדאי להימנע

  • במעברים לאורך המרכול – מאכלים משומרים או מוחמצים, כמו זיתים, חמוצים וירקות משומרים, וירקות קפואים עם תיבול
  • במטבח – תוספות טיבול המכיל מלח כגון תיבול שום ותיבול לבשר, ותערובות אפייה
  • בארוחה – מרבית המרקים המוכנים והמשומרים, ארוחות פסטה וירקות מוכנים, בשר מעובד כגון נקניקיות, סלמי ופסטרמה, מאכלים עם ציפוי לחם – מוקפאים וטריים.
  • תוספות – קטשופ, רוטב סויה ורטבים אחרים לתוספת טעם הם מאכלים עשירים במלח. עדיף להשתמש בגרסאות דלות נתרן של מוצרים אלה או להחליף את התיבול עם תבלינים עשירים בטעם.
  • במהלך היום – חטיפים מלוחים כמו צ'יפס, בייגלה, במבה, קרקרים ופיצוחים

צריכת נוזלים

הגבלת צריכת הנוזלים יכולה לסייע במניעת או בהפחתת צבירת נוזלים מוגברת בגוף. כדאי להתייעץ עם הרופא מהי כמות הנוזלים המומלצת לך.

תוספי מזון

אנשים רבים מוסיפים לתפריט היומי שלהם ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה. תוספות אלה יכולות להפריע לפעילות הטיפול התרופתי, לתרום לבצקת (צבירת נוזלים מוגברת) או להגביר בחילות ואי נוחות. יש להתייעץ עם הרופא לפני נטילת כל תוספת כזו ולברר איזו תוספת בטוחה ויעילה עבורך.

מאמרים נוספים בנושא לחיות עם יתר לחץ דם ריאתי:

נשים ויתר לחץ דם ריאתי
יתר לחץ דם ריאתי ופעילות גופנית
יתר לחץ דם ריאתי ומערכות יחסים

נושאים נוספים למאמרי יתר לחץ דם ריאתי:

התמודדות עם יתר לחץ דם ריאתי
מידע על יתר לחץ דם ריאתי
כלים שימושיים לסובלים מיתר לחץ דם ריאתי

למידע נוסף על יתר לחץ דם ריאתי לחצו כאן

Print this pageShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someoneShare on Facebook
חזרה לכל המאמרים