יתר לחץ דם ריאתי ופעילות גופנית

25 בפברואר 2016

פעילות גופנית היא חלק מהותי בשגרת חיים בריאה. אז מה לגבי אנשים עם יתר לחץ דם ריאתי? אלא אם הורה הרופא להימנע מפעילות מאומצת, אנשים הלוקים ביתר לחץ דם ריאתי יכולים לבצע פעילות גופנית קבועה כמו הליכה. אך מכיוון שלכל אדם רקע רפואי שונה ודרגת חומרת יתר לחץ דם ריאתי שונה, ההמלצות על סוג ומשך הפעילות משתנות מאדם לאדם.

נכון להיום הרפואה לא יודעת מספיק על הסיכונים והתועלת של פעילות גופנית אצל אנשים עם יתר לחץ דם ריאתי ולכן כרגע אין המלצה גורפת לגבי מאמץ גופני. אנשים החשים קוצר נשימה במנוחה או בביצוע המאמץ הקל ביותר חייבים לבצע פעילות תחת השגחה צמודה, מכיוון שפעילות עלולה לגרום להתעלפויות, לאמץ את צידו הימני של הלב ולגרום לבעיות אחרות. יש להימנע מפעילויות שגורמות לבעיות נשימה, סחרחורת או כאבים בחזה. אם פעילות גופנית גורמת לך לאחד מהתסמינים הללו יש לפנות מיידית לטיפול.

פעילות גופנית משמרת סגנון חיים בריא, אך תסמיני המחלה מקשים על אנשים רבים עם יתר לחץ דם ריאתי למצוא את הפעילות הנכונה עבורם. תוכנית פעילות בריאה עשויה לכלול:

  • פעילות קרדיווסקולרית כמו הליכה, אופניים או שחייה. הליכה על הליכון חשמלי בזווית עשויה להעלות את לחץ הדם יתר על המידה ולכן יש להימנע מפעילות זו.
  • פעילות לחיזוק השרירים, כגון מתיחות או הרמת משקולות (ידיים או רגליים). במקרים מסוימים מותר לבצע אימונים הכוללים מאמץ קל או משקולות קלות, אך אלה צריכים להיעשות מתחת לקו הכתפיים או הלב ולשלב מנוחות רבות.

בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל מהי רמת הפעילות הבטוחה עבורך. הרופא ידריך אותך מאילו פעילויות מומלץ להימנע או להגביל, ואילו פעילויות יתאימו למצבך הרפואי.

מאמרים נוספים בנושא לחיות עם יתר לחץ דם ריאתי:

יתר לחץ דם ריאתי ותזונה
נשים ויתר לחץ דם ריאתי
יתר לחץ דם ריאתי ומערכות יחסים

נושאים נוספים למאמרי יתר לחץ דם ריאתי:

התמודדות עם יתר לחץ דם ריאתי
מידע על יתר לחץ דם ריאתי
כלים שימושיים לסובלים מיתר לחץ דם ריאתי

למידע נוסף על יתר לחץ דם ריאתי לחצו כאן

Print this pageShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someoneShare on Facebook
חזרה לכל המאמרים