המלצות ליומיום

25 בפברואר 2016

החיים עם יתר לחץ דם ריאתי הם שיעור מתמשך באיך לחיות נכון וטוב יותר עם המחלה. המחלה עצמה מעייפת ועלולה לגרום לתשישות ולכבדות. לפעמים צריך לוותר על דברים שפעם היו חלק בלתי נפרד מחיי היומיום, ולפנות מקום ואנרגיה למחויבויות חדשות שבאות עם המחלה.

אנשים רבים עם יתר לחץ דם ריאתי אינם יכולים להמשיך בסגנון חיים פעיל שאליו היו רגילים לפני שחלו. במקרים מסוימים, מה שפעם לקח לך לבצע שעה אחת בלבד, יכול לקחת מספר שעות ואף ימים. זהו מצב נורמאלי לחלוטין בחיים עם יתר לחץ דם ריאתי כך שאל לך לחוש אשמה או בושה. הקצב החדש שלך צריך להתאים לצורת החיים החדשה שלך.

  • שינוי סדר עדיפויות – הכנת רשימה של המשימות ודירוגם על פי סדר חשיבות מאפשרת לך לעשות את הדברים החשובים ביותר ולוותר על אלה שאינם הכרחיים.
  • הצבת מטרות ברות-ביצוע – כמה זמן לוקח לך באמת לבצע כעת כל אחת מהמשימות שעליך לבצע? לאחר שרשמת לעצמך מה עליך לבצע וכמה זמן יידרש, כדאי לחלק את המשימות לפעולות קטנות, שאת חלקן ניתן לעשות בישיבה. יש כאלה הממליצים על דירוג המשימות על פי מאמץ שנדרש, ולפי זה לקבוע לעצמך מתי תבוצע כל משימה. חשוב לזכור כי כל יום הוא יום חדש ואחר, ולכן כדיא לשמור על גמישות. יהיו ימים שבהם כל מאמץ קטן יהיה לך קשה, וימים שיהיה לך קל יותר.
  • שינויים בבית – ישנם חולים שהתכופפות לעיתים קרובות גורמת לקוצר נשימה. אחסון חפצים יומיומיים במטבח, באמבטיה ובחדר השינה, במקום שקל להגיע אליהם יפחית את הסיכוי לקוצר נשימה במהלך פעילות שגרתית בבית.
  • שימוש בשירותי משלוחים – ניתן כיום להזמין מוצרים רבים באינטרנט או באמצעות הטלפון, מה שמקל מאד על אנשים שאינם יוצאים בקלות מן מהבית.
  • כסא גלגלים וחניית נכים – כדאי להימנע מהליכות ארוכות בכל הזדמנות. ניתן להשכיר כסא גלגלים מיד שרה ולפנות למשרד התחבורה לקבלת תג חניה נכה שיאפשר לך לחנות בחניית נכים.
  • פעילות יומיומית – עיסוקים ופעילויות שאינם קשורים למחלתך גורמים לך ליהנות ונותנים משמעות לחייך. אם עד היום שמת את התחביבים שלך בצד בגלל שלא היה לך זמן להתפנות אליהם בגלל בדיקות רפואיות ומצבך הפיסי, עכשיו הזמן למצוא דרך להכניסם חזרה לחיים. אם התחביבים היו קשורים לספורט, כדאי למצוא פעילויות אחרות שיעוררו בך עניין. זה לא "הכול או כלום"…גם אם האנרגיות כבר לא מה שהיו פעם, אפשר וכדאי למצוא דברים שיעסיקו אותך בשגרה היומית או השבועית. למשל להתחיל פרויקט חדש בבית, לצלם, לעסוק ביצירה, לחקור את היסטוריית המשפחה, להתנדב לעמותה, לקרא ספרים שאף פעם לא הגעת אליהם ועוד.

נושאים נוספים למאמרי יתר לחץ דם ריאתי:

התמודדות עם יתר לחץ דם ריאתי
מידע על יתר לחץ דם ריאתי
לחיות עם יתר לחץ דם ריאתי

למידע נוסף על יתר לחץ דם ריאתי לחצו כאן

Print this pageShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someoneShare on Facebook
חזרה לכל המאמרים